Przymiotniki na PATYCZKACH

 

Ostatnio na fanpejdżu zorganizowałam ankietę z pytaniem o czym chcesz w najbliższym czasie poczytać 🙂 Większością głosów wygrał wpis dotyczący PATYCZKÓW, a więc o to i on. Dziś chciałabym podzielić się z Tobą pomysłami na przymiotnikowe patyczki.

Jako, że lubię wielokrotnie wykorzystywać daną pomoc dydaktyczną, to przygotowałam dla Ciebie kilka pomysłów właśnie z tymi patyczkami.

 

1. SYNONIMY i ANTONIMY

Przygotuj patyczki z wypisanymi wcześniej przymiotnikami. Możesz zrobić kilka kompletów z takimi samymi wyrazami lub ich przeciwieństwami. Im większa różnorodność słówek, tym lepiej. Pamiętaj jednak aby się nie zagalopować i odpowiednio dopasować je do nauczanego poziomu. Jasna sprawa, że te najbardziej oczywiste typu big, small czy nice, mogą pojawić się na bardziej zaawansowanym poziomie. W tym wypadku niektórzy uczniowie mogą być w szoku, że mają spory zasób słownictwa, a ciągle krążą wokół tych najbardziej prostych słów. Może to ich zmotywuje do tego, aby popracować  nie tylko nad budowaniem swoich wypowiedzi zarówno tych pisemnych jak i ustnych, ale także nad kontrolowaniem się i myśleniem o tym, co chcą przekazać 🙂

Gdy już to zrobisz, podziel klasę na kilka mniejszych grup i rozdaj po jednym zestawie patyczków (możesz to zrobić w ślicznych papierowych kubeczkach, słówkami do dołu). Uczniowie ustalają wtedy kolejność losowania. Kiedy już się zdecydują, to pierwsza osoba wybiera patyczek, czyta słowo i podaje jego synonim. Następnie, reszta grupy podaje tyle słówek bliskoznacznych ile jest w stanie. Fantastycznie by było, gdyby je też zapisywali! 🙂  Gdy skończą się im pomysły na synonimy, mogą spróbować podawać wyrazy przeciwstawne.

 

2. STOPNIOWANIE PRZYMIOTNIKÓW

To chyba jeden z najbardziej oczywistych pomysłów na zadania z przymiotnikami. Ale zamiast robić ćwiczenia z kserówki, można zrobić je na patyczkach. Będzie to dla uczniów znacznie bardziej angażujące przez co, łatwiej i szybciej zapamiętają reguły stopniowania.

Myślę, że do tego zadania będziesz mógł użyć patyczków, które przygotowałeś do poprzedniej aktywności. Dodaj jednak tyle różnych słówek, aby ilość patyczków zgadzała się z ilościa uczniów w klasie. Aby zyskać minutę na łyk kawy, możesz rozdać uczniom puste patyczki i poprosić ich o samodzielne uzupełnienie ich przymiotnikami. W tym wypadku istnieje “zagrożenie”, że niektóre słówka będą się wielokrotnie powtarzać, a tego jednak nie chcemy 😉

Gdy masz już gotowe patyczki, rozdaj każdemu uczniowi po jednym patyczu i poproś ich aby każdy postopniował ten przymiotnik. Jeśli jest to nowe słówko lub któryś uczeń ma problemy z tym zadaniem, prosisz go, aby zapisał stopniowanie do tabelki w zeszycie. Gdy już to zrobią, KAŻDY uczeń przekazuje swój patyczek następniej osobie. Ćwiczenie kończy się w momencie gdy uczniowie przerobią wszystkie patyczki.

Jeśli Twoja klasa jest liczna, możesz śmiało przeprowadzić to zadanie w dwóch mniejszych grupach 🙂

 

 

3. TWORZENIE ZDAŃ PORÓWNAWCZYCH

Te same patyczki, możesz także wykorzystać przy tworzeniu zdań porównawczych. Niejednokrotnie uczniowie mieli trudności z wymyśleniem przymiotników, jakich mogą użyć, pomimo tego, że mieli podane osoby lub przedmioty do porównania. Taka patyczkowa pomoc może okazać się dla niektórych zbawienna, ale także dość zabawna. Już mówię dlaczego.

Patyczki, patyczkami, ale fajnie jest gdy mamy kogo porównywać. Z doświadczenia wiem, że najłatwiej idzie im porównywanie znanych postaci. Teraz śmiało możesz dać swoim podopiecznym trochę swobody. Przygotuj kilka kartek pociętych na małe kawałki. Żeby być bardziej eko-friendly możesz użyć ścinki, które każdy nauczyciel produkuje przy wycinaniu różnych pomocy na lekcję 😀 Następnie, rozdaj każdemu uczniowi po 4 papierki i poproś każdego z nich, aby zapisał 4 dowolne znane postaci. Gdy już to zrobią, zbierz je, wymieszaj i rozdaj po 2 ścinki każdemu uczniowi. Gdy ten krok masz już za sobą, podziel uczniów w pary i rozdaj im po 5 patyczków z przymiotnikiem. Zadaniem każdej pary jest porównanie wybranych postaci 🙂 Spokojnie, mogą zrobic to ustnie lub pisemnie.

 

 

Mam nadzieję, że sposoby, które przedstawiłam Ci w tym wpisie, przypadną Ci do gustu i z chęcią skorzystasz z nich podczas swoich zajęć.

Ponadto, jeśli chciałbyś poczytać o innych pomysłach na patyczki, to koniecznie kliknij TUTAJ. Już kilka razy pisałam o tym, jak wykorzystać tą nietypową pomoc dydaktyczną na różne sposoby.