Kto nie uwielbia kart obrazkowych? Jest to wspaniała pomoc dydaktyczna, zwłaszcza podczas pracy z najmłodszymi uczniami. Istnieje wiele sposobów na korzystanie z nich podczas zajęć i bazując tylko na nich, można przeprowadzić fantastyczną i interesującą lekcję. Na początku swojej przygody a nauczaniem nie wiedziałam za bardzo jak ugryźć temat „flashów” ale po jakimś czasie pomysły same zaczęły przychodzić do głowy. W tym wpisie chciałabym zaprezentować Ci zabawy i pomysły na wykorzystanie FLASHCARDS, które zawsze sprawdzają się na moich zajęciach. Mam nadzieje, że również dla Ciebie okażą się one pomocne.

 

1. What’s missing?

To zdecydowanie ulubiona gra moich uczniów, którzy uwielbiają „podglądać”, jaki obrazek aktualnie znika… 🙂 Ale od początku. Rozłóż karty na podłodze lub przypnij je magnesami do tablicy. Następnie, powtórz z uczniami poszczególne słowa i poproś ich aby zamknęli oczy. Ty w tym czasie szybko odepnij lub zabierz jeden obrazek i zapytaj uczniów: „What’s missing?”  Gwarantuję Ci, że dzieciaki odpowiedzą Ci co zniknęło zanim jeszcze zdążysz ich o to zapytać 🙂

*Możesz też poprosić kilku uczniów, aby to oni zdecydowali jakie obrazki mają zniknąć.

 

2. It’s not your place!

Ta zabawa to wariacja wcześniejszej, którą ja lubię zdecydowanie bardziej. Dzieci także ją uwielbiają, bo nie tylko ćwiczą słownictwo, ale także sprawdzają swoją spostrzegawczość. Jak zacząć? Standardowo, rozłóż flashcards i wspólnie powtórzcie dane słowa. Następnie, poproś ich aby zamknęli oczy, a Ty w tym czasie zamień miejscami dwa obrazki. Poproś uczniów o otworzenie oczu i zapytaj ich jakie obrazki zmieniły swoje  miejsce. Aby zachęcić uczniów jeszcze bardziej, poproś jednego z nich aby poprawił kolejność flaszkardów. Jeśli widzisz, że z łatwością odgadują obrazki, spróbuj zamienić miejscem 3 lub więcej 🙂

 

 

3. Is it an elephant?

Ta zabawa angażuje wszystkich i wywołuje duuuuuuużo śmiechu. Możesz przeprowadzić ją na dwa sposoby. W pierwszym z nich, po powtórzeniu słówek, trzymasz wszystkie karty obrazkowe w ręce. Wybierasz jedną z nich, resztę odkładasz obok siebie. Twoim zadaniem jest zadawanie uczniom pytań np. „Is it a dog?”, a zadaniem Twoich podopiecznych jest określenie:

  • kciukiem w górę (jeśli odgadłeś obrazek) i powiedzenie: Yes, it is! 
  • kciukiem w dół (jeśli się pomyliłeś) i powiedzenie: No, it isn’t!

W tym zadaniu ważne jest to abyś dociągał odpowiedzi po YES lub NO do końca. Po jakimś czasie, uczniowie sami wyrobią sobie taką odpowiedź. Postaraj się też często mylić i pytaj ich słówka, które znają, ale nie przerabiasz ich teraz np. przy temacie owoców możesz zapytać, czy na obrazku znajduje się kot lub traktor 🙂 Wywoła to masę śmiechu.

Pamiętaj także aby zmieniać ilość pomyłek. Mam na myśli to, że jeśli przy pierwszym obrazku „pomyliłeś” się 5 razy, to przy kolejnym możesz prawidłowo odpowiedzieć troszkę szybciej, dzięki temu dzieci nie znudzą się, a Ty nadal zyskasz element zaskoczenia.

Drugim wariantem tej gry jest to, że to uczniowie zadają Ci lub wybranemu uczniowi, pytania. Polega to na tym, że prosisz kogoś aby podszedł i usiadł plecami do Ciebie, wtedy pozwalasz mu wybrać obrazek. On musi zapamiętać co się na nim znajduje, a pozostali w tym czasie zadają mu pytania: „Is it a monkey?”  Uczeń odpowiada całym zdaniem twierdząco lub przecząco. Pilnuj tutaj aby uczniowie, którzy pytają nie podawali tylko słówka, ale używali całego zwrotu.

 

4. Shark

Korzystając z tego, że piosenka „Baby shark” jest tak ogromnym hitem, a dzieci ją uwielbiają, postanowiłam przygotować sobie takiego „sharka” do ćwiczenia i utrwalania słownictwa. Przygotuj sobie flashcard z wizerunkiem rekina i wytłumacz dzieciom, że jest on bardzo, bardzo głodny i zje wszystko co się przed nim nie ukryje lub nie ucieknie. Cała zabawa polega na tym, że prosisz uczniów aby wstały (Ty również to robisz), pokazujesz dzieciom kartę z sharkiem i ich zadaniem będzie ucieczka lub ukrycie się przed wygłodniałym rekinem (sam wybierz sobie formę run lub hide). Wkładasz flashcard z rekinem pomiędzy wprowadzone dotychczas słowa i dzieci nazywają to co widzą na obrazku (np. obrazek z jabłkami, dzieci mówią „apples„, obrazek z bananem, dzieci mówią „banana„), gdy pojawi się obrazek rekina Ty mówisz „SHARK” i mówisz czy dzieci mają się schować czy uciec. Jeśli usłyszą słowa „Shark is gone„, wracają na swoje miejsce.

Przy tej zabawie warto pamiętać o kilku ważnych wskazówkach, które sprawią, że zabawa będzie atrakcyjne i nie znudzi się za szybko. Po pierwsze, zmieniaj kolejność flashcardów, tak aby dzieci nie wiedziały jakie obrazki następują po sobie. Po drugie, zmieniaj czas pojawiania się „sharka”, raz niech pojawia się szybko a raz dopiero pod koniec zabawy. Postaraj się razem z dziećmi zmieniać modulację głosu, tak aby nie robić tego cały czas w ten sam sposób. Dzieci uwielbiają powtórzenia nie swoim głosem (np. jako babcia, potwór lub księżniczka).

 

 

Ciekawa jestem, który z powyższych pomysłów przypadł Ci do gustu najbardziej a który z nich uwielbiają Twoi podopieczni. Daj znać w komentarzu.

 

Pozdrawiam wiosennie,

 

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to