
Nauka i ćwiczenie słownictwa to zmora wielu uczniów. Sam dobrze wiesz, że czasami ciężko jest im zapamiętać większą ilość słówek. W tym wpisie, chcę przedstawić Ci, w jaki sposób połączyć utrwalanie słownictwa z innymi umiejętnościami językowymi tak, aby uczniowie czerpali z tego jak najwięcej radości i wiedzy. Opisane zadania są bardzo uniwersalne i w zasadzie to sami uczniowie decydują jakie słownictwo będą ćwiczyć i rozwijać. Dzięki temu zwiększy się ich pewność siebie a obniży się ich presja spowodowana nieznajomością jakiegoś wyrazu.
ć większą ilość słówek. W tym wpisie, chcę przedstawić Ci, w jaki sposób połączyć utrwalanie słownictwa z innymi umiejętnościami językowymi tak, aby uczniowie czerpali z tego jak najwięcej radości i wiedzy. Opisane zadania są bardzo uniwersalne i w zasadzie to sami uczniowie decydują jakie słownictwo będą ćwiczyć i rozwijać. Dzięki temu zwiększy się ich pewność siebie a obniży się ich presja spowodowana nieznajomością jakiegoś wyrazu.
Powtórkowe zagadki
W każdym repetytorium, pod koniec rozdziału, znajduje się lista słówek z danego UNITu. W tym zadaniu prosimy uczniów, aby przeszli do listy słówek z tematu, który akurat przerabiasz. Zadaniem każdego ucznia jest wybranie z listy 15 słówek i przepisanie ich na kartkę. Następnie muszą znaleźć cechy opisujące dane słowo lub kilka słów jednocześnie i ułożyć zdania będące zagadką dotyczącą tych słow.
Przykład:

Gdy uczniowie wypiszą już wszystkie zdania zagadki, wymieniają się kartkami ze swoim partnerem z ławki i wtedy czytają sobie zagadki naprzemiennie.
Zadanie to wspaniale rozwija i utrwala słownictwo, bo nie tylko uczy polskiego znaczenia danego słowa, ale uczeń będzie w stanie opisać po angielsku jego znaczenie.
Jakim on jest człowiekiem?
Ćwiczenie to możesz znaleźć w repetytorium i możesz je przeprowadzić standardowo korzystając z podręcznika, ja jednak wybrałam opcję bardziej kreatywną.
Jedyne co musisz zrobić to przygotować wcześniej chmurki dialogowe ze zdaniami z ćwiczenia. Zainwestuj też wcześniej w taśmę malarską, po której uczniowie będą pisać. Wybieramy 6 uczniów, każdy z nich dostaje swoją chmurkę. Zadaniem pozostałych uczniów jest określenie danego ucznia na podstawie zdania, które znajduje się w chmurce. Uczniowie kombinują, wypisują przymiotniki określające charakter i osobowość a następnie obklejają uczniów odpowiednimi słowami na taśmie.
Dzięki temu, uczniowie w zabawny sposób poćwiczą słownictwo, a także je utrwalą. Do tego zadania można śmiało włączyć elementy speakingu np: I think that you are…
Chmurki z poszczególnymi zdaniami możesz pobrać klikając poniżej 🙂

Pozwól, że Ci to wyjaśnię…
Podczas tego ćwiczenia uczniowie będą ćwiczyć słownictwo za pomocą writingu. Prosisz uczniów, aby z listy słówek dostępnej na końcu każdego rozdziały, wybrali po 5 tych, które sprawiają im najwięcej trudności. Następnie uczniowie łączą się w pary i ich zadaniem jest ułożenie definicji do słówek, które wybrali (każda para musi ułożyć 10 zdań).
Przykład:
SŁOWO: ceiling
DEFINICJA: A lamp hangs from it.
SŁOWO: spare bedroom
DEFINICJA: A room for guests.
Poprzez takie ćwiczenie uczniowie łatwiej zapamiętują słowa, które powinni zapamiętać. Dodatkowo współpracują ze sobą w parach, przez co motywują się wzajemnie. Jeśli grupa jest mocniejsza, możesz przeprowadzić to ćwiczenie ustnie.

Mam nadzieję, że moje pomysły na utrwalanie i ćwiczenie słownictwa, ubarwią Twoje lekcje z użyciem repetytorium. Wszystkie ćwiczenia opisane w tym artykule zostały zainspirowane zadaniami znajdującymi się w najnowszym repetytorium ósmoklasisty wydawnictwa Macmillan.
Koniecznie daj znać co myślisz o moich pomysłach! 🙂
Trzymaj się ciepło!
***wpis sponsorowany***
