STORY DICE i moje sposoby na ich wykorzystanie

 

Nie wiem jak według Ciebie, ale dla mnie ktoś, kto wymyślił kostki z obrazkami był geniuszem! Nie znam nauczyciela, który w swoich zbiorach nie posiadałby chociaż jednego kompletu kostek. Muszę przyznać, że dopiero niedawno doceniłam tą nieocenioną i niezwykle kreatywną pomoc dydaktyczną.

Za moich czasów szkolnych, gdy sama byłam uczennicą i na lekcjach musiłam układać historyjki w oparciu o obrazki znajdujące się na kostkach, szczerze nienawidziłam tych ćwiczeń. W koło Macieju te same kostki, to samo nudne ćwiczenie i polecenie: ułóż historyjkę z obrazków. Ileż można? ZAWSZE to samo. N U D A.

Postanowiłam odczarować to negatywne wspomnienie ze szkolnej ławy i wymyślić jakieś inne zadania do użycia tych kostek, tak aby nie robić ciągle tego samego i żeby uczniowie nie nudzili się tak jak ja kiedyś. Myślałam, myślałam i wymyśliłam, a efektami przemyśleń dzielę się z Tobą poniżej.

Znajdziesz tam 5 gier rozwijających mówienie, pobudzających wyobraźnie, pisanie, a nawet słuchanie! Brzmi fajniacko? Z resztą sam się przekonaj 🙂

 

 

1. Dzielisz uczniów w pary, a następnie dajesz kostki. Uczniowie decydują, który z nich zaczyna. Gdy już to ustalą, wyjaśniasz im zasady. Zadaniem ucznia A, jest ułożenie historyjki z kostek, które wyrzucił i ułożył uczeń B. Gdy uczeń A skończy historyjkę, zamieniają się rolami.

 

2. Przy tym ćwiczeniu, uczniowie także pracują w parach i współpracują ze sobą. Zadaniem pierwszego z nich jest rzucanie pojedynczo kostkami, gdy drugi w tym czasie na bieżąco układa historyjkę. To zadanie genialnie ćwiczy improwizacje, a dzięki temu historyjki wymyślone przez uczniów mogą być całkiem zabawne.

 

3. Uczeń A rzuca 1 kostką wybraną przez siebie losowo lub narzuconą odgórnie. Zapamiętuje obrazek, który mu wypadł. Następnie, rzuca wszystkimi kostkami i układa historyjkę z punktu widzenia rzeczy znajdującej się na pierwszym obrazku. Im mniej oczywiste obrazki na kostce tym lepiej, ponieważ dzięki temu uczniowie dają upust swojej kreatywności. Ułożenie historyjki z punktu widzenia rękawiczki brzmi całkiem fascynująco! Haha

 

4. W tym ćwiczeniu uczniowie mogą pracować w parach lub mniejszych grupach. Nie potrzebujesz również wielu kostek aby zrobić przyjemne zadanie na speaking. Wystarczy, że rozdasz na parę lub grupę po 1 kostce. Następnie, każdy uczeń po kolei układa opowieść z użyciem wszystkich obrazków, które znajdują się na kostce. Następnie kolejna osoba i kolejna, aż do momentu gdy wszyscy opowiedzą wymyśloną przez siebie historyjkę. Aby utrudnić zadanie, powiedz uczniom, że kolejność obrazków musi zostać zmieniona i ani razu nie może się powtórzyć.

 

5. Ostatnie ćwiczenie, jakie dla Ciebie przygotowałam zdecydowanie będzie się różniło od pozostałych. Nie tylko będzie ono ćwiczyło speaking ale także pisanie i słuchanie. Aby odpowiednio przeprowadzić tą zabawę musisz podzielić uczniów na grupy. Każda z nich wybiera lidera, a później każdy lider ustawia się plecami do swojej grupy. Zadaniem kapitana jest układanie historyjki z kostek, a pozostali uczniowie muszą ją zanotować. Kapitan nie może powtarzać słowa po słowie, a także nie może powtarzać pojedynczych zdań. Musi przez cały czas powtarzać CAŁĄ historyjkę, a reszta uczniów musi zapamiętać i poprawnie ją zanotować. Wgrywa drużyna, która poprawnie zapisze całą historyjkę w najkrótszym czasie.

 

Mam nadzieję, że moje pomysły przypadły Ci do gustu! Daj znać, który z nich wykorzystasz na swoich zajęciach!
Pozdrawiam cieplutko! 🙂