Jakiś czas temu wygrałam w konkursie (High Five – Karolina Jankowska) grę Ask! Don’t Stray od Regipio i w tym wpisie, postanowiłam ją dla Ciebie zrecenzować.

PIERWSZE WRAŻENIA

Gra przychodzi w ładnym, dość sporych rozmiarów pudełku, które zawiera 90 elementów. W skład tych elementów wchodzi 60 kart z różnymi postaciami i aktywnościami, 10 dużych kart z nazwami zawodów i aktywnościami, 10 kart z kategoriami, 10 kart z pytaniami. W pudełku również znajduje się instrukcja gry w języku angielskim.

Karty, wykonane są z grubszego papieru, dzięki czemu będzie można ich używać przez dłuższy okres czasu, bez obawy że się zniszczą. Dodatkowo, powierzchnia kart jest matowa, co ułatwia zabawę gdyż dzięki temu nie odbijają  światła.

OPIS ZAWARTOŚCI

1. KARTY DUŻE (NAZWY ZAWODÓW)

Każda z dużych kart, ma przypisany jeden, unikalny zawód i odpowiednio dopasowany znak graficzny. W grze występują następujące profesje:

  • doctor
  • lawyer
  • hairdresser
  • teacher
  • waiter
  • firefighter
  • policeman
  • builder
  • chef
  • gardener

Pomimo tego, że wszystkie wymienione zawody są w formie męskiej, oczywiście na mniejszych kartach znajdziemy także żeńskie odpowiedniki tych zawodów.

Duża karta z daną profesją zawiera 8 głównych kategorii z listą wszystkich możliwych aktywności i umiejętności, o które uczniowie pytają podczas rozgrywki. Możemy wyszczególnić kategorie takie jak:

  • can
  • everyday activities
  • life experience
  • last weekend activities
  • before leaving for work yesterday
  • between 8-10 p.m. yesterday
  • at the moment activities
  • future plans

Warto dodać, że do każdej z nich dopasowany jest jakiś kolor.

2. KARTY POSTACI

Są one najliczniejszym rodzajem kart i jest ich aż 60! Przedstawiają one postaci, które wykonują dany zawód (z dużych kart). Każda profesja ma przypisane po 6 kart z wizerunkami różnych osób na ich froncie. Karty postaci są oznaczone takim samym znakiem graficznym jak odpowiadająca im duża karta, a dodatkowo, aby uprościć Ci wybranie kart należących do danej grupy zawodowej – przód karty posiada obramowanie w takich kolorach jak:

  • ciemny zielony – teachers
  • niebieski – builders
  • żółty – firefighters
  • granatowy – policeman
  • pomarańczowy- chefs
  • fioletowy – waiters
  • jasny zielony – gardeners
  • czerwony – doctors
  • morski -lawyers
  • różowawy (może bardziej fuksjowy 😀 ) – hairdressers

Na przodzie każdej karty dodatkowo znajduje się kilka informacji o danej osobie (imię, kraj pochodzenia, wiek oraz umiejętności). Na odwrocie, możemy znaleźć 7 pozostałych kategorii z dużych kart opisujących daną postać.

3. KARTY KATEGORII

Są to jedne z mniejszych kart w zestawie. Znajdują się na nich poszczególne kategorie umiejętności (takie same jak te, które znajdują się na dużych kartach). Dodatkowo, wprowadzono dwie karty, jedna dotyczy narodowości, a druga cech związanych z wyglądem. Karty na odwrocie są podpisane i posiadają duży zielony znak zapytania, tak aby łatwo można było je odróżnić.

4. KARTY PYTAŃ

Ostatni już rodzaj kart to karty z dużym fioletowym pytajnikiem i podpisem: questions. Zawierają one quetsion words, których musimy użyć podczas rozgrywki. Są to takie słowa jak:

  • Who?
  • Why?
  • When?
  • What time?
  • Which?
  • How?
  • Whose?
  • What?
  • Where?
  • How long?

RODZAJE GRY, ILOŚĆ UCZESTNIKÓW I POZIOM

Gra posiada 3 warianty rozgrywki z tym, że w tym pierwszym może uczestniczyć największa ilość osób, bo aż od 3 do 10 graczy. W drugiej wersji uczestniczy ich tylko 2, a w trzecim od 2-3. We wszystkim trzech wariantach gry mogą brać udział uczniowie od poziomu A1 do B2.

JAK GRAĆ 

W dzisiejszym wpisie chciałabym zdradzić Ci tylko jedną wersję tej gry, tą dla największej ilości osób. A więc do dzieła!

W zależnci od tego ile osób będzie grało, przygotuj tyle dużych kart z zawodami, ilu jest uczniów. Następnie, wybierz tylko te karty z postaciami, których zawody są pośród dużych kart, które wybierałeś w poprzednim punkcie, a pozostałe odłóż – nie będą Ci potrzebne. W kolejnym kroku, rozdaj uczniom duże karty i poproś ich aby zaznajomili się z ich treścią bez konsultacji z innimy uczestnikami gry. Uczniowie powinni znać tylko ten zawód, który wylosowali na swojej karcie. Gdy każdy uczeń ma już swój zawód, potasuj karty z postaciami i rozdaj je ucziom tak aby każdy z nich miał ich tyle samo.

Rozgrywkę rozpoczynij od wylosowania kategorii (jednej lub więcej), w której kursanci będą zadawali pytania. Gracze mogą pytać tylko o rzeczy, które znajdują w danej kategorii na DUŻEJ karcie. 

Przykładowe pytania z każdej kategorii:

  • EVERYDAY ACTIVITIES: Does he/she swim in the pool?
  • LIFE EXPERIENCE: Has he/she swum in the ocean?
  • LAST WEEKEND ACTIVITIES: Did he/she work at the gym?
  • BEFORE LEAVING FORK WORK YESTERDAY: Had he/she ironed his/her clothes?
  • BETWEEN 8-10 P.M. YESTERDAY: Was he/she painting his/her room?
  • FUTURE PLANS: Is he/she going to paint a picture?
  • AT THE MOMENT ACTIVITIES: Is he/she dreaming of a holiday?

Uczniowie zadają sobie pytania zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Podczas każdej tury gracz ma dwie opcje. Pierwszą z nich jest zapytanie innego gracza aby wygrać od niego kartę. Drugą natomiast jest odłożenie karty, która pasuje do zbieranego zestawu. Ważne jest to, że po zrezygnowaniu z karty nie można pytać o aktywności i umiejętności, które zawierała. Jeśli uczeń zdecydował się na pierwszą opcję to zadaje pytanie wybranej przez siebie osobie.

Gdy zapytana osoba posiada JEDNĄ kartę z postacią, do której pasuje pytanie to odpowiada twierdząco na zadane pytanie i dodaje: ASK MORE. Aby wygrać kartę od tego przeciwnika osoba, która zadawała pytanie wybiera lub losuje jedną kartę z KART PYTAŃ i układa pytanie nawiązujące do wcześniejszego, ale musi ono zawierać wylosowane lub wybrane przez siebie question words. Przeciwnik powinien udzielić odpowiedzi na pytanie i następnie zawodnicy wymieniają się kartami. Osoba pytająca zabiera kartę przeciwnikowi (tą której dotyczyły pytania), a w zamian musi oddać jedną dowolnie przez siebie wybraną.

Z kolei jeśli pytana osoba posiada 2 lub więcej kart z postaciami, których dotyczy pytanie to zostawia w ręcę tylko te karty i odpowiada ile kart z pasującymi postaciami posiada i prosi aby zadał więcej pytań. Dalsze zasady są już tutaj takie same jak w wersji z 1 kartą.

Grę kontynuujemy do momentu, aż wszystkie kategorie zostaną zebrane lub kończy się w momencie gdy jeden lub więcej graczy zbierze całą swoją kategorię.

MOJA OPINIA

Uważam, że gra jest świetnie przemyślana i doskonale sprawdzi się dla osób, które mają trudności z układaniem pytań. Dzięki bazowaniu tylko i wyłączynie na pytaniach, uczeń z łatwością zakoduje odpowiedni szyk zdania czy będzie pamiętać o odpowiednim operatorze. Kolejnym plusem jest także to, że pomimo nieznajomości jakiejś struktury gramatycznej, zasad jej tworzenia i używania, jest możliwe zakodowanie jej w głowie, dzięki czemu, na kolejnych lekcjach to zagadnienie się po prostu „odświeży” lub zostanie nawet gdzieś tam z tyłu głowy.

Gra Ask! Don’t stray posiada rewelacyjnie dobrane kategorie, które od razu nakierowują na dane czasy angielskie, a uczniowie na wyższym poziomie intuicyjnie mogą zadawać pytania.

Taka forma rozgrywki fantastycznie sprawdzi się zarówno jako ćwieczenie, utrwalanie czy powtórzenie gramatyki. Myślę, także, że spokojnie może posłużyć jako warm-up na poziomie wyższym niż B2.

Jeśli szukasz jakiejś przyjemnej gry do szybkich powtórek i ćwiczeń to myślę, że Ask! Don’t Stray z pewnością Ci się spodoba 🙂

Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się swoją opinią o grze w komentarzu 🙂

P.S.

Jeśli nie widziałeś mojego videowego debiutu, w którym prezentuję zawartość właśnie tej gry, to zobacz poniższy filmik 🙂

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to