4 sposoby na PATYCZKI z numerami

 

Jestem ogromną fanką patyczków lekarskich i bardzo często po nie sięgam podczas pracy z grupami na wszystkich poziomach, które uczę – od przedszkolaków po dorosłych. A dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że mogę je wykorzystać na wiele sposobów i do tego są łatwo dostępne oraz tanie 🙂 W mojej głowie, az roi się od pomysłów na aktywności z ich wykorzystaniem, dlatego postanowiłam napisać kilka postów i podzielić je tematycznie według tego co znajduje się na patyczkach.

 

Na pierwszy rzut, chciałabym przedstawić Ci pomysły na patyczki z cyframi i liczbami. Zainteresowany? To rozsiądź się wygodnie i zapraszam do lektury 🙂

 

  • LOSOWANIE 

To chyba jeden z najbardziej oczywistych sposobów na wykorzystanie tych patyczków. Przygotowałam je jeszcze 2 lata temu i służą mi wiernie do tej pory. Jedyne co musisz zrobić to napisać odpowiednią ilość numerów na patyczkach. Pisząc odpowiednią mam na myśli np. numery odpowiadające ilości uczniów w Twojej klasie lub grupie. Jest to ogromne ułatwienie, zwłaszcza jeśli chcesz aby patyczki posłużyły Ci przez dłuższy okres czasu, gdyż łatwiej jest użyć numerka niż pełnych imion uczniów. Dzięki takiemu zaadopotowaniu patyczków, możesz ich później użyć do losowania np.:

a) szczęśliwego numerka – zwłaszcza jeśli nie ma czegoś takiego w szkole

b) pomocnika – to przy okazji dobry sposób na poradzenie sobie ze zbyt chętnymi do pomocy osobami 🙂

c) numer do odpowiedzi / przeczytania zadania

 

  • ILOŚĆ

Tutaj możesz użyć patyczków, aby zmobilizować uczniów do wykonania większej ilości ćwiczeń. Świetnie sprawdzi się  to podczas powtórki. Musisz wcześniej przygotować sobie listę zadań do wykonania przez uczniów np. 10. Następnie, przygotowujesz patyczki z numerkami od 5-10, które oznaczają ilość zadań do wykonania. Uczniowie sami wybierają patyczek i zapisują cyfrę, która na nim się znajduje. Zadaniem uczniów, jest zrobienie tylu zadań ile jest na patyczkach. Uczniowie, którzy skończą szybciej, mogą zrobić pozostałe taski lub pomóc słabszym uporać się z ich zadaniami.

Inną wariacją tego sposobu jest użycie tego w takich zadaniach jak:

a) układanie odpowiedniej ilości zdań

b) układanie lub pisanie historyjki, która ma zawierać tyle zdań lub słówek co numer na patyczku

 

  • DŁUGOŚĆ WYPOWIEDZI

W bardziej zaawansowanych grupach, warto użyć patyczków do określania czasu wypowiedzi ustnej. Spokojnie, nie mam na myśli dużych jednostek czasowych, tylko 30s, 1min, 1,5min, 2min, 2,5min i 3min.  W fajny sposób, pokazuje to uczniom, że mówienie o czymś przez 2 minuty może okazać się trudnym zadaniem. Lubię używać tego sposobu, bo oswaja to uczniów ze stresem, uczy płynności dzięki czemu podczasów zwykłych konwersacji czy egzaminów idzie im łatwiej.

Mam przygotowane 12 patyczków, na które składają się dwa “komplety” z wartościami, które podałam powyżej. Kursanci podchodzą i losują patyczek, a później starają się opowiedź coś w przeciągu tego czasu.

 

  • PAROWANIE

To zdecydowanie jeden z moich ulubionych sposobów na parowanie uczniów. Zdziwiony? Wystarczy że przygotujesz dwa komplety z numerami (na 12 osób potrzebujesz dwa komplety patyczków z numerkami od 1-6), następnie uczniowie je losują, tak aby móc połączyć się w pary np. 1 z 1, 5 z 5 itd. Jest to świetny sposób na wyeliminowanie narzekania, (“Ja nie chcę z nim być! Ja chcę być z Kasią!“), gdyż to w jakiej parze kursanci będą musieli współpracować jest zależne tylko od nich, a dokładniej od numerku jaki sobie wylosują 🙂 Z losem nie wygrają 😀

Kolejną wariacją na ten temat, może być dobieranie uczniów w pary na podstawie kolorów numerów. Wcześniej musisz przygotować sobie odpowiednią ilość patyczków w różnych kolorach. Ważne jest to, aby kolory powtarzały się tylko 2 razy. Następnie, uczniowie losują swój patyczek z kolorowym numerkiem. Jego zadaniem jest odnalezienie swojej pary, która wylosowała patyczek z numerem w tym samym kolorze (możliwe jest połączenie np, 7 z 2 jeśli oba te numery są czerwone)

 

 

Pomimo tego, że ten temat był już poruszany wielokrotnie, to chciałam przedstawić Ci ten temat z innej perspektywy. Mam nadzieję, że mi się to udało 🙂

Daj znać w komentarzu, w jaki sposób Ty wykorzystujesz patyczki z numerami.

Ponadto, jeśli chciałbyś poczytać o innych pomysłach na patyczki, to koniecznie kliknij TUTAJ. Już kilka razy pisałam o tym, jak wykorzystać tą nietypową pomoc dydaktyczną na różne sposoby.