Bardzo lubię używać nieoczywistych przedmiotów podczas swoich lekcji. Uważam, że to fantastyczna sprawa aby pokazać uczniom, że tak naprawdę do nauki można wykorzystać wszystko, wystarczy tylko dobry pomysł i trochę wyobraźni.

Tym razem padło na kolorowe, piankowe kostki z Tigera. Kupiłam je jeszcze jak mieszkałam w Katowicach, a sklep ten był na wyciągnięcie ręki. Zdecydowałam się na ich zakup z racji niskiej ceny, jaskrawych kolorów, a także rozmiaru. Wtedy jeszcze nie wiedziałam, w jaki sposób mogę je wykorzystać w jakiś inny sposób niż zwyczajne rzucanie kostką podczas gier planszowych. Ale… doczekały się!

W związku z tym, chcę się z Tobą podzielić kilkoma pomysłami na ich użycie podczas pracy w grupach. Gotowy? No to zaczynamy!

Sentence maker (1 kostka na grupę)

Dzielimy tablicę na 6 kolumn, a następnie razem z uczniami wypisujemy słówka, jakie przyjdą im do głowy, w różnych kolumnach. Warto pamiętać o tym, aby znalazły się tam różne części mowy, potrzebne do skonstruowania zdania. W każdej kolumnie powinno być minimum 15 słówek. Następnie uczniowie w grupach rzucają kostką i wypisują na kartce lub do zeszytu jedno słówko, takie jakie chcą, z kolumny z danym numerem. Później rzuca następna osoba z grupy i powtarza tę czynność, a po niej, następna i następna, aż do momentu gdy grupa będzie gotowa aby podać poprawne zdanie z wybranych wyrazów. Zdanie powinno składać się z minimum 5 słówek. Ta gra fajnie sprawdzi się jako utrwalenie danego czasu i/lub słownictwa.

Story telling/writing (2 kostki na grupę)

Zadaniem uczniów jest wymyślenie 6 postaci i 6 miejsc i przypisanie ich odpowiednim numerom na kostce. Później, każda grupa rzuca dwoma kostkami i układa historyjkę w oparciu o wylosowane numery. Jeśli grupy są liczebne, można prosić aby każdy uczeń ułożył jedno zdanie do wspólnej story, a gdy wszystkie grupy skończą, ponownie rzucają kostkami i gra zaczyna się od nowa. Ta zabawa świetnie pobudza kreatywność uczniów, ale także uczy ich współpracy z innymi osobami.

Question time (2 kostki na grupę)

Każdemu numerkowi przypisujemy słowo pytające np. 1 –who, 2-what, 3-when, 4-where 5-why, 6-how. Do następnej kostki przygotowujemy kolejno kategorie: 1-hobby, 2-sport, 3-house, 4-food, 5-clothes, 6-weather. Zadaniem uczniów jest, ułożenie pytań o podaną kategorię, np. na kostkach wypdaną numerki 4 i 1, czyli układamy pytanie typu: Where do you play football? Drużyna, która ułoży najwięcej pytań w określonym czasie, wygrywa 🙂

Im więcej tym lepiej (2 kostki na grupę)

Jest to bardzo szybki sposób na powtórzenie danego czasu. Uczniowie rzucają kostką, a numer, który wypadnie oznacza ilość zdań, które później muszą ułożyć. Warto dodać, że zdania powinny być różne, tak aby w rzeczywistości coś ćwiczyły. Ilość poprawnych zdań oznacza ilość punktów, które grupy zgarniają do swojej puli.

Digits and letters (2 kostki na grupę)

Uczniowie w grupach (A, B) sami wybierają sobie 6 literek, tak żeby się nie powtarzały i przypisują je do danych cyfr na swoich kostkach. Grupa A „wybiera” literę i cyfrę poprzez rzut obiema kostkami. Jedna kostka odpowiada za literę, a druga za liczbę słów, które grupa przeciwna (B) musi podać, np. 6, K, gdzie wynikiem takiego rzutu jest podanie 6 wyrazów zaczynających się od litery K (knife, knight, knee, king, know, kettle). Jeśli odpowiedzą poprawnie (B), rzucają swoją kostką i cyfra, która wypadnie oznacza liczbę punktów jakie otrzymają. Następnie, grupa (B), która podawała wyrazy, rzuca dwoma kostkami i „wybiera” zadanie dla poprzedniej grupy (A). Ważne jest to, że dana grupa (A,B) losuje literę i liczbę wyrazów dla grupy przeciwnej.

Mam nadzieję, że pomysły, które przedstawiłam przypadną Ci do gustu i wykorzystasz je na zajęciach. U mnie sprawdzają się fantastycznie, zwłaszcza gra Digits and letters. Uczniowie są bardzo skupieni na zadanich, które mają do wykonania, a przy tym jeszcze sam fakt rywalizacji gwarantuje zaangażowanie na 101%.

Daj znać w komentarzu, czy próbowałeś gier z kostkami i z jakim efektem 🙂

Powodzenia!

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to